Over ons
Hoe spreek je dat eigenlijk uit...?
{Kjee·za·nwo·va};
(noun) - Nieuwe kerk | Italiaans
Hoe het allemaal begon
Nadat in 2017 het eerste zaadje werd geplant, startte in 2020 de officiële verkoop van onze eerste Nieuwerkerkse Limoncello via verschillende slijterijen. De Italiaanse naam Chiesanuova is letterlijk vertaald: Nieuwe kerk.
De nog lege flessen worden tegenwoordig compleet bedrukt aangeleverd en zijn verwisseld van een eenvoudige beugelfles in een stoere fles met houten schroefdop die er ook nog eens fantastisch uitziet om cadeau te doen.
AWARD WINNING LIMONCELLO
Beste Limoncello van de wereld
In 2021 durfden wij het aan om onze Limoncello in te sturen naar de grootste drankenwedstrijd ter wereld, namelijk het International Wine & Spirit Competition in Londen.
Van over de hele wereld, worden hier samples naartoe gestuurd om blind beoordeeld te worden door een vakjury. Niet alleen likeuren worden ingezonden maar ook wijn, gin, whisky, Champagne en nog veel meer.
In de categorie ‘citrus-likeuren’ waarin collega Limoncellomakers meededen van Australië tot Spanje en van Nederland tot Italië, viel Chiesanuova in de prijzen en behaalde een bronzen award! Dit gaf ons het vertrouwen dat we op de goede weg zaten. ‘Soft, gentle and tasty lemon’, was het oordeel van de jury.
In 2022 resulteerde onze tweede deelname aan het “IWSC” in een gouden award voor de beste en lekkerste Limoncello ter wereld. ‘Heel goed gemaakt, een geweldig voorbeeld in zijn soort’, oordeelde de jury.
Het recept is exact hetzelfde gebleven. Het enige variabele in onze Limoncello zijn de citroenen.
Net als met druiven is niet elke oogst hetzelfde. In de zomer zijn er bijvoorbeeld nauwelijks citroenen van goede kwaliteit te vinden. Wij produceren hier zoveel mogelijk omheen.
Het succes van Chiesanuova is niet onopgemerkt gebleven. Inmiddels is Chiesanuova landelijk verkrijgbaar bij een groot aantal slijterijen, hebben bedrijven ons gevonden voor kerstpakketten en relatiegeschenken en staan wij op de kaart bij een groot aantal restaurants waaronder een aantal sterrenrestaurants.
Erkenning
Wij omschrijven onze Limoncello als ‘fris, met een duidelijke citrussmaak en ook een beetje stroperig’. De experts vinden dat hij hierdoor doet denken aan lemon curd. Wij gaat niet sleutelen aan onze succesformule. Het recept blijft hetzelfde. De enige variabelen zijn de citroenen.
Daarom blijft de kwaliteit heel belangrijk en produceren wij alleen in het seizoen wat loopt van circa november tot en met april.
Ook gaan wij geen gekke smaakjes op de markt brengen. Wij blijven bij de basis. Maar een paar ideeën hebben we wel.
‘De awards zijn natuurlijk fantastisch, maar het is vooral de erkenning die telt. Dat wat je doet ook echt iets moois oplevert’.
Opening
Niet lang nadat wij in de prijzen vielen, openden wij de deuren van ons nieuwe bedrijfspand in Nieuwerkerk aan den IJssel. Niemand minder dan de burgemeester van “Chiesanuova”, burgemeester Han Weber verrichtte de officiële opening van het nieuwe bedrijfspand. Dit keer niet met het doorknippen van een lintje, maar door het afvullen van de symbolisch “eerste” fles Limoncello.
Sinaasappels
Ondertussen wordt er niet stilgezeten en is ook begonnen met een andere variant, namelijk op basis van sinaasappels (arance).
De citroenschillen worden vervangen door een kleinere hoeveelheid sinaasappelschillen en het suikergehalte wordt naar beneden bijgesteld omdat sinaasappels van nature meer suikers bevatten.
Het eindproduct heet dan Arancello.